creatief communiceren

Recensie Voorbeeld uit onderwijs van hoe je met beelden sneller contact maakt. En een voorbeeld over hoe studenten feedback geven, ontvangen en realiseren.

vrijheid
De coachingskaarten Creatief communiceren in beeld en woord zijn zeer geschikt voor situaties waarin veranderingsprocessen centraal staan. Uiteraard zijn er andere spellen op de markt. De meerwaarde van dit spel is echter dat het gebruik maakt van beelden. Het spel bestaat uit 59 prachtig uitgevoerde kaarten van zeer hoge kwaliteit. Op de ene kant staat een keurenfoto en op de andere kant 1 of meerdere woorden op de achtergrond van geopende handen. De foto’s zijn stuk voor stuk indringende en intrigerende beelden die als vanzelf aanzetten tot associatie en vragen. De woorden maken een extra dimensie mogelijk. De kracht van het instrument ligt in de vele toepassingsmogelijkheden en de vrijheid om er zelf je eigen spel mee te maken, afhankelijk van wat er nodig is. Het allerbelangrijkste is echter dat de beelden mensen op een andere laag raken dan de cognitieve.

sneller contact
Op de Hanzehogeschool Groningen wordt dit spel bijvoorbeeld gebruikt om studenten refelectievaardigheden te leren binnen het programmaonderdeel studieloopbaanbegeleiding. De beelden raken een andere laag en zorgen ervoor dat er sneller contact is met de essentie. Hierdoor krijgen standaard antwoorden minder kans en komt er ruimte voor (vaak letterlijk) nieuwe inzichten in het leerproces. De studenten zijn enthousiast over de opbrengst en de speelsheid.

feedback geven en ontvangen
Een voorbeeld van zon toepassing. He onderwerp van de bijeenkomst is feedback geven en ontvangen. De kaarten liggen met het beeld naar boven op tafel. De studenten werken in tweetallen en kiezen een kaart uit die de feedback verbeeldt, die de ene student aan de ander wil geven. Aan de hand van het beeld wordt vervolgens feedback gegeven. De ontvanger luistert. Dan geeft de ander feedback aan de hand van zijn kaart. Aan het einde worden de kaarten uitgewisseld en omgedraaid. Vervolgens formuleren beiden in één zin wat ze met de feedback gaan doen. In deze zin wordt het woord dat op de achterkant van de kaart staat verwerkt. De zin wordt hardop aan elkaar voorgelezen.

elkaar helpen
Tot slot spreken ze af dat ze elkaar gaan helpen bij de realisatie van de zin. Het blijkt na een paar weken als de coach vraagt hoe het met de zin gesteld is, dat het beeld leeft en doorwerkt:”Ik zie nog steeds die foto met de stelen van dat gereedschap voor me en de feedback die ik erbij kreeg. Dat ik soms stijf over kom en moeilijk benaderbaar ben.

gereed staan
Dit helpt me bij de realisatie van mijn zin dat ik zoveel mogelijk gereed wil staat om contact te maken.

Bij het instrument zelf zitten ook ideeën en suggesties voor spelvormen, bijvoorbeeld: ‘Een heldere missie trekt klanten’ of ‘Vandaag mogen we alles’. Er zitten spelsuggesties tussen die met groepen te gebruiken zijn, maar ook individuele mogelijkheden. Verder is het mogelijk om via de website nieuwe spelvormen te downloaden.

Het spel is een must voor iedereen die werkt met veranderingsprocessen van mensen en daarom zeer aan te bevelen voor coaches, psychologen (zeker degenen die met kinderen werken) en docenten. Het prikkelt, daagt uit en de fraaie vormgeving maakt het tot een feest om mee te werken.

Door Ans Kremer – docent

artikelntvc