Conflicten oplossen op de werkvloer is best een uitdaging. Mensen voelen zich vaak geladen, boos, angstig soms. Omgaan met conflicten kan eigenlijk alleen als mensen zich veilig voelen én ruimte voelen om hun eigen behoeften te kunnen uiten. Met beelden kun je als coach dit proces ondersteunen. Lees hier hoe je dit kunt doen in een eenvoudige oefening.
Conflicten oplossen op de werkvloer – erken de verschillen
Veel of misschien wel alle conflicten ontstaan uit misverstand. Als je dat door hebt is het oplossen van conflicten niet zo moeilijk als het lijkt. Hoe vaak komt het niet voor dat de een iets zegt, dat door de ander ‘verkeerd’ wordt opgevat? Dat komt omdat wij mensen wat we waarnemen verschillend interpreteren. Misschien leuk om zelf te testen? Laat een en dezelfde foto zien aan 10 verschillende mensen en vraag: ‘Wat denk je hierbij?’ Je krijgt waarschijnlijk zeer verschillende antwoorden. Dit gegeven – verschil in interpretatie dus – kun je goed inzetten bij het oplossen van conflicten en teambuilding.
Voorbeeld: conflict over samenwerking
Stel er is irritatie vanwege gebrek aan samenwerking. Vraag een beeld te kiezen bij het woord samenwerking en dit toe te lichten en naar elkaar te luisteren. Je zult zien dat daar verschillende beelden en verhalen uitkomen. Stel je vraagt 10 mensen wat zij verstaan onder samenwerking. Voor de een is dit: afspraken nakomen. Voor de ander: elkaars talent gebruiken. Weer een ander: samen dingen bespreken. Weer een ander: goed werk leveren. Weer een ander: aardig zijn tegen elkaar, etc.
Klaas en Jacqueline
Stel Klaas vindt van Jacqueline dat zij slecht samenwerkt omdat zij nooit wat samen bespreekt en nogal solistisch wekt. Terwijl Jacqueline van zichzelf vindt dat zij juist heel erg goed samenwerkt omdat ze altijd aardig is voor iedereen. En dat kan van Klaas niet gezegd worden, vindt Jacqueline. In haar ogen werkt Klaas niet samen omdat bij nooit aardig is. Dat herkent Klaas op zijn beurt weer niet omdat hij eerst altijd alles zakelijk met zijn collega’s bespreekt voordat hij zelf aan de slag gaat. Klaas vindt overleg belangrijker dan aardig zijn. Klaas en Jacqueline vinden allebei ze dat ze goed samenwerken! En ze irriteren elkaar. Tijd om elkaar beter te leren kennen..;)!
Vragen stellen
Laat deelnemers vragen te stellen over elkaars beelden en naar elkaar luisteren zonder interruptie. Je zult merken dat misverstanden en verschillen zo makkelijker boven tafel komen, bespreekbaar en zelfs bruikbaar worden. Ieders inbreng krijgt zo meerwaarde.
Aandachtig communiceren
Wil je direct aan de slag met deze oefening. Bekijk/bestel dan de
coachingskaarten Mindful Communiceren. Deze serie kaarten biedt naast
conflicten oplossen op de werkvloer nog veel meer toepassingen.
Kern van deze coachingskaarten is echte aandacht voor elkaar in communicatie.
Interessante materie: conflicten. Jammer dat conflicten en misverstanden niet uit elkaar gehaald worden. Voor mij is er een groot verschil in betekenis tussen conflict, ruzie, meningsverschil en misverstand. Door ze goed in betekenis van elkaar te scheiden kom je gemakkelijk tot een oplossing.
Een conflict is nog geen ruzie (= uit de hand gelopen conflict) Een ruzie is wel een conflict.
Een conflict is een botsing van belangen.
Een misverstand is het verkeerd begrijpen van elkaar waardoor het kan lijken dat er sprake van een conflict is.
Een meningsverschil is een verschil in opvatting of mening, daarmee nog geen conflict.
Ik denk wel dat beelden kunnen helpen om creatiever op te lossen.
Peter
Peter dank voor je interessante reactie. Jouw toevoeging dat het belangrijk is om de begrippen conflict, misverstand etc. uit elkaar te halen is waardevol. Je schrijft dat zo je makkelijker tot een oplossing komt. Kan je aanduiden hoe jij dat doet? En of je daar beelden bij inzet?
Boeiende tips. Als je weet wat iemands drijfveren zijn dan ‘zie’ je makkelijker dat we taal verschillend oppakken en anders waarnemen. Dat inzicht leidt altijd tot respect voor de ander en daarmee is dat een prima oplossing van conflicten, ruzies ed.
Tako inderdaad. En het vreemde is dat juist beelden respect bevorderen. In taal krijg je heel snel discussie. Terwijl als 2 mensen iets anders zien in eenzelfde beeld dat geen enkel probleem is en juist nieuwsgierigheid oproept. Er is zelfs een oud kinderspelletje wat hier over gaat: ‘Ik zie ik zie wat jij net ziet….’. Taco Dank voor je reactie!